دسته‌بندی نشده

معرفی آبرسانی قطره‌ای، مزیت‌ها و ایرادات آن

آبرسانی قطره‌ای روشی از آبیاری می‌باشد که در آن آب با فشار کم به وسیله‌ی منافذ یا قطره‌چکان‌هایی کنار گیاه ریخته می‌شود. این آب از طریق شبکه‌ی آبیاری قطره‌ای طراحی و اجرا شده، خارج می‌گردد و به نازل‌ها (منافذ یا قطره‌چکان‌ها) می‌رسد. گاها به این روش، آبیاری موضعی هم گفته می‌شود. دلیل اینکه امروزه بیشتر کشاورزان و باغداران به استفاده از آبیاری قطره‌ای تمایل پیدا می‌کنند چیست؟ دلایل بسیاری برای استفاده از این روش وجود دارد که در این نوشته سعی شده است به اصلی‌ترین مزایا و ایرادات این روش آبرسانی اشاره شود.

مزایای استفاده از آبیاری قطره ای

  • بهینه‌سازی مصرف آب، کاهش هزینه مصرف آب و کاهش تبخیر آب
  • رشد بهتر گیاهان و افزایش محصولات
  • کاهش فرسایش خاک
  • نیاز نداشتن به تسطیح باغ
  • کاسته شدن از هزینه‌های نیروی کار در مقایسه با سایر روش‌های آبرسانی
  • بهینه‌سازی زمان آبرسانی
  • کاهش مواد شیمیایی و مصرف کود
  • جلوگیری از بروز بیماری‌های قارچی در اثر آبرسانی زیاد
  • مانع شدن از رشد علف‌های هرز
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • مناسب انواع مختلف خاک و انواع محصولات کشاورزی
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • کنترل‌پذیری میزان آبیاری و توزیع آب در نازل‌ها
  • قابل تنظیم بودن میزان آبیاری با استفاده از شیرها و دریپرها
  • قابلیت استفاده از آب‌های بازیافتی و غیرآشامیدنی

راندمان بالا: امروزه آبیاری قطره‌ای بهترین روش در میان سایر انواع روش‌های آبیاری محسوب می‌شود. در این روش آب دقیقاً در محلی که نیاز است مصرف می‌شود. میزان آبرسانی از حد مورد نیاز بیشتر نمی‌شود. از رشد علف های هرز که در سایر روش ها اجتناب ناپذیر است جلوگیری می‌شود و مهمتر از همه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. همچنین می توانید هزینه‌های مصرفی را کمتر کنید.

صرفه جویی در مصرف آب: همگی در اینباره اطلاعات کافی داریم و امروزه از کمبود آب آگاه هستیم، پس بایستی در مصرف این منبع زیستی بسیار مهم نهایت دقت و وسواس را به خرج دهیم. متاسفانه اسراف و استفاده غلط از منابع آب شیرین در کشاورزی، زراعت و باغداری ما بسیار فراتر از حد بحرانی است. استفاده از یک شبکه‌ی آبرسانی قطره‌ای در حد بسیار زیادی تبخیر، تلفات و رواناب را کاهش می دهد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها: در آبیاری قطره‌ای شما آب را مستقیماً به ریشه گیاه می‌رسانید و با این کار مقدار قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌نمائید. برآوردها کاهش هزینه‌ها را بیشتر از 50% در این روش نشان می‌دهند. در این روش امکان اتوماتیک کردن آبیاری با استفاده از یک تایمر آبیاری به سادگی امکان‌پذیر است. هزینه خرید و نصب یک تایمر یا کنترلر آبیاری در مقایسه با استفاده از نیروی انسانی بسیار ناچیز و کاملاً مقرون به صرفه است. با اجرای صحیح و اصولی یک سیستم آبیاری قطره‌ای در بازه زمانی بسیار کوتاهی می‌توانید هزینه‌های خرید لوازم آبیاری و نصب و اجرای آن را پوشش دهید. بعد از اجرا و استفاده از این سیستم کاهش قابل ملاحظه‌ای را در صورتحساب‌های قبوض آب و برق خود مشاهده خواهید کرد. همچنین با یک برنامه‌ریزی مناسب و انتخاب‌های صحیح در خرید لوازم آبیاری، اجزای سیستم آبیاری قطره‌ای شما سال‌ها دوام آورده قابل استفاده خواهند بود.

تطبیق‌پذیری مکانی: سیستم‌های آبیاری قطره‌ای را تقریباً می‌توان در هر مکانی اجرا کرد. باغ‌های میوه، تاکستان‌ها، گلخانه‌ها و حتی کشت‌های ردیفی. دامنه‌های تپه‌ها و زمین‌های ناهموار و مکان‌هایی که امکان آبیاری سطحی یا آبیاری بارانی در آن‌ها غیر ممکن یا همراه با هزینه‌های زیاد است. از مهمترین مزایای آبیاری قطره‌ای همین مورد است که متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم اطلاعات کافی مهجور مانده است.

سلامت گیاه و کنترل بیماری‌ها: آبیاری قطره‌ای آب را به پای گیاه می2رساند و به برگ‌های آن نمی‌پاشد. این عمل از رشد و گسترش قارچ‌ها و بیماری‌های رایج گیاهان که در اثر رطوبت ایجاد می‌شوند جلوگیری می‌کند. مزیت دیگر آن جلوگیری از سوختگی برگ‌ها با آفتاب در اثر وجود قطرات آب روی آنها است.

تزریق کود در سیستم: در آبیاری قطره‌ای و با استفاده از یک سیستم تزریق کود امکان رساندن کودهای مورد نیاز گیاهان به سادگی امکان‌پذیر است. معمولاً در ابتدای سیستم از یک “انژکتور کود” استفاده می‌شود و در مواقع مورد نیاز کود به سیستم تزریق می‌شود. این روش از سایر روش‌های سنتی و قدیمی بسیار به صرفه‌تر و پربازده‌تر است.

ایرادات

گرفتگی قطره‌چکان‌ها: شاید گرفتگی قطره چکان‌ها را بتوان مهمترن مشکل آبیاری قطره‌ای دانست. برای جلوگیری از این مشکل 2 راه حل اساسی وجود دارد. یکی توجه به کیفیت آب و استفاده از فیلترها برای بالابردن کیفیت آب و دیگری استفاده از قطره‌چکان‌هایی که امکان گرفتگی در آنها کمتر است. در نهایت نیز در صورت مواجهه با این مشکل‌باز و بسته کردن قطره‌چکان بسیار آسان می‌باشد و به راحتی میتوان آن را تمیز و یا تعویض کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *